Tento projekt vychází z metodiky SOLE, za kterou pan Sugata Mitra obdržel cenu TED 2013.
Základním záměrem projektu je uvádět do českých ZŠ zábavnou a velmi efektivní metodu přirozeného učení pro všechny věkové kategorie od 10 let.
Zároveň posilovat schopnosti komunikace a spolupráce a motivovat k samostatnosti, zodpovědnosti a celoživotnímu učení.
SOLE = Self Organized Learning Environment – „Samoorganizované učební prostředí“, tato metodika je založena na výzkumu a praktických experimentech z celého světa, realizovaných od roku 1999 panem Sugatou Mitrou. Vysvětlení metodiky též viz: http://www.ted.com/talks/sugata_mitra_the_child_driven_education.html
Základní princip je v kombinaci koučinku, kooperativní výuky, internetu a tzv. zvídavých otázek.
Díky tomu dochází k posilování samostatnosti a zodpovědnosti žáků za své učení.
Učitel zde nevystupuje v roli zprostředkovatele nových informací, ale jako podporovatel – facilitátor – kouč samostatného učení.
Metodika SOLE umožňuje kromě dosahované stejné, nebo větší úrovně znalostí, hlavně vyšší úroveň zpracování informací (děti kromě prostého memorování faktů o věcech přemýšlejí) a zapamatování.
Za velmi podstatný přínos této metodiky považujeme aktivaci a reálné zvyšování klíčových kompetencí dětí.
Více viz MŠMT a zde: http://cs.wikipedia.org/wiki/Kl%C3%ADčové_kompetence
Specificky to jsou spolupráce, komunikace a učení se.
CoEdu je občanské sdružení, jehož zakladatelé Koučink Centrum, s.r.o. a Zábavné učení, s.r.o. si kladou za cíl seznamovat zájemce z řad široké veřejnosti s koučinkem a naučit je používat koučovací přístup při práci s dětmi v rodinách, vzdělávacích zařízeních a také při vlastním rozvoji.
Projekt S.O.L.E. v českých základních školách vznikl jako aktivita skupiny nadšenců, manažerů z firem, absolventů programů Koučink Centra a zástupců CoEdu.
V roce 2012 jsme poprvé viděli video Sugaty Mitry.
V lednu 2013 se ustavil projektový tým a byly zahájeny přípravné práce, včetně kontaktování potenciálních zájemců / ředitelů ZŠ.
V květnu 2013 začaly stavební úpravy na dvou školách s cílem vybudovat vzorové buňky SOLE. Zároveň se rozběhla příprava učitelů a překládala se metodika z AJ.
V září 2013 se první žáci v ČR, žáci 5. a 6 tříd začali učit touto metodou ve vybraných předmětech, s okamžitými pozitivními ohlasy žáků i rodičů.
V průběhu školního roku 2013 – 2014 jsme rovněž vyvíjeli a testovali metodiku měření výsledků v oblasti znalostí a klíčových kompetencí.
Na základě prvních měřitelných výsledků (jsme si vědomi, že vzorek a způsob měření ještě nejsou zcela průkazné) jsme na konci prvního školního roku potvrdili účinnost metody SOLE.
Tyto výsledky, ale hlavně velmi pozitivní subjektivní hodnocení učitelů, žáků i rodičů, přispělo k rozhodnutí dále pokračovat na vybraných ZŠ, rozšíření počtu tříd i předmětů a k zahájení hledání strategického finančního partnera, který by nám pomohl s vybudováním 10ti vzorových krajských „středisek SOLE“.
Střediskem rozumíme nadšenou ZŠ, na které běží projekt SOLE a kam se mohou podívat další zájemci o využití této metodiky.
Kromě těchto středisek potřebujeme vybudovat profesionální zázemí s týmem připraveným realizovat vysoké ambice našeho projektu – zavést metodiku SOLE na 100 ZŠ s dlouhodobou vizí 1000 ZŠ.
Do září 2014 bylo, kromě finanční investice hlavního sponzora (KC) v celkové výši 530.000,- Kč, odpracováno přes 800 dobrovolnických hodin.
SOLE v českých základních školách
viz: https://www.facebook.com/pages/SOLE/530401840326189?fref=ts
Zpracoval:
Michal Ondráček
CoEdu
Září 2014